Μέσα από τις ειδικά σχεδιασμένες δράσεις, το πρόγραμμα «Μήνας Εφηβείας» στοχεύει να δημιουργήσει νέα ερεθίσματα για τους νέους, να τους κεντρίσει τη φαντασία, να τους χαρίσει γνώσεις και να τους προκαλέσει το ενδιαφέρον για τη λογοτεχνία, την τέχνη, την επιστήμη και άλλους τομείς.
Εκτός όμως από τις εκδηλώσεις για εφήβους, στον Μήνα Εφηβείας έχουν σχεδιαστεί επιμορφωτικά σεμινάρια για γονείς και εκπαιδευτικούς.
Για τη συμμετοχή στις εκδηλώσεις δεν υπάρχει καμία οικονομική επιβάρυνση.
Εκδηλώσεις για σχολεία
Οι εκδηλώσεις πραγματοποιούνται δωρεάν, διαδικτυακά ή διά ζώσης στο Bιβλιοπωλείο Πατάκη
Μια συνάντηση για τη διαδρομή από το αδιέξοδο στην ελπίδα, από τη σκοτεινιά στο φως. Ακολουθώντας τη ζωή της ηρωίδας του βιβλίου της Άντρης Αντωνίου Φωτογραφίες σε μαύρο φόντο, μίας έφηβης που στην τρυφερή ηλικία των οχτώ έζησε την πιο σκληρή εμπειρία, θα σταθούμε σε σημεία της ζωής της και θα μιλήσουμε για την τέχνη που καταφέρνει να αναδείξει τα δυσοίωνα και τα σκληρά ντύνοντάς τα πάντα με ένα πέπλο ελπίδας. Θα διερευνήσουμε την ανάγκη για αλλαγή που κάθε άνθρωπος αναζητά στα δύσκολα και που στην προκειμένη περίπτωση η ηρωίδα μας την επιτυγχάνει φωτογραφίζοντας τις ζωές των άλλων. Κλείνοντας, θα ζητηθεί από τους μαθητές να φτιάξουν μια δική τους ιστορία από φωτογραφίες περιγράφοντας τον κόσμο που θα ήθελαν να ζουν.
Δε φτάνει που όλα γύρω σου –και μέσα σου– αλλάζουν, δεν είναι αρκετό που έχεις προσγειωθεί στη χρονική ζώνη «Εφηβεία», με όλα τα δεινά που τη συνοδεύουν, τώρα σου τυχαίνει και αυτό: Η τριήμερη εκδρομή με το σχολείο, που την περίμενες εναγωνίως για εβδομάδες, ακυρώνεται! Κάποιος εξαφάνισε τα χρήματα! Η συγγραφέας Φυτούλα Βακανά εμπλέκει τους μαθητές σε μια σειρά από δραστηριότητες γεμάτες χιούμορ και ανατροπές με σκοπό να βρουν τη λύση στο πρόβλημα που αντιμετωπίζουν οι ήρωες του βιβλίου της Ο Στέφανος, η εκδρομή και άλλες έγνοιες για την Άννα Χ. Ανακρίνουν υπόπτους, καταγράφουν κίνητρα και ερευνούν για πιθανά άλλοθι. Μήπως η απάντηση κρύβεται στον τίτλο ενός άρθρου στο blog της μαμάς ή στη συνομιλία δύο προσώπων υπεράνω πάσης υποψίας; Ποιος είπε ότι αυτή η μεγάλη περιπέτεια, που είναι η εφηβεία, δεν μπορεί να είναι και διασκεδαστική;
Η φιλία για τους εφήβους είναι ένα ταξίδι που καθορίζει τη ζωή τους αφού μέσα απ’ αυτό διαμορφώνεται η αξία του εγώ τους αλλά και ο συναισθηματικός τους κόσμος. Με αφορμή το βιβλίο Φιλία με άρωμα λεβάντας, θα διερευνήσουμε μέσα από βιωματικές δραστηριότητες τη συνταγή που οδηγεί στην αληθινή φιλία αλλά και τα μυστικά που μπορούν να οδηγήσουν τους νέους σε μια υγιή σχέση όχι μόνο με τους άλλους, αλλά πρωτίστως με τον ίδιο τους τον εαυτό. Τέλος θα προσπαθήσουμε να απαντήσουμε στο ερώτημα «Ποιος θέλω να είμαι;», μια απάντηση που θα μας επιτρέψει να καταλάβουμε πώς θέλουμε να είναι ο αληθινός μας φίλος/η αληθινή μας φίλη.
Η ελληνική σκηνή κόμικς τα τελευταία χρόνια βρίσκεται σε σπουδαία άνθιση. Κάθε χρόνο κυκλοφορούν αμέτρητοι και εξαιρετικοί τίτλοι και όλο και περισσότεροι νέοι δημιουργοί αναδεικνύονται μέσα από την καλαίσθητη δουλειά τους. Σχεδιαστές, σεναριογράφοι, βιβλία, εξειδικευμένα βιβλιοπωλεία, εκδότες και αναγνώστες συναντιούνται στα πολλά ανά τη χώρα φεστιβάλ κόμικς που μετατρέπονται σε πραγματικές γιορτές των πιστών του είδους. Τι συμβαίνει, όμως, σε αυτά τα φεστιβάλ; Γιατί είναι τόσο επιτυχημένα και ο κόσμος στήνεται στην ουρά για μια υπογραφή σε ένα αντίτυπο; Από πού προέρχεται αυτός ο ενθουσιασμός με τα κόμικς; Είναι μόδα των τελευταίων ετών ή είναι κάτι που συνέβαινε από πάντα; Και ποια η συγγένεια αυτού του είδους με τη λογοτεχνία και τον κινηματογράφο; Ο συγγραφέας Σπύρος Γιαννακόπουλος, λάτρης των κόμικς και σεναριογράφος του βραβευμένου graphic novel Στο δάσος, μας ξεναγεί σε έναν θαυμαστό κόσμο, όπου οι ιστορίες ξεδιπλώνονται σε καρέ και τα λόγια βρίσκονται σε μπαλονάκια.
Από τη μάσκα του Ζορρό έως αυτή του Μπάτμαν και από αυτή που φοράει ο Darth Vader του «Star Wars» μέχρι τη μάσκα Guy Fawkes του V από το «V for Vendetta». Μάσκες εντυπωσιακές, δημοφιλείς, πολυφορεμένες, ηρώων και αντιηρώων. Μάσκες που κρύβουν ταυτότητες, που διαφυλάττουν την ανωνυμία, που μεταμορφώνουν αυτούς που τις φορούν, που φανερώνουν σκοπούς και ιδιότητες, που χαρίζουν δύναμη, αναγνώριση. Μάσκες που έχουν τη δική τους μεγάλη ιστορία. Η μυθοπλασία είναι γεμάτη από αυτές, γεμάτη από χαρακτήρες που δημιουργούν ένα διαφορετικό προσωπείο για να κυνηγήσουν ιδανικά, για να αποδώσουν δικαιοσύνη, όμως και για να βλάψουν. Με αφορμή τα βιβλία του Σπύρου Γιαννακόπουλου Μασκοφόρος Εκδικητής και Μασκοφόρος Εκδικητής εναντίον Ζοργκ, συζητάμε με τον συγγραφέα για τις πιο διάσημες μάσκες που έχουν φορεθεί.
Τι συμβαίνει στο μυαλό ενός σύγχρονου δημιουργού κόμικς όταν καλείται να σχεδιάσει σε graphic novel ένα από τα σημαντικότερα βιβλία παιδικής λογοτεχνίας; Ποιοι συναισθηματικοί μηχανισμοί ενεργοποιούνται απέναντι στο μέγεθος της πρόκλησης και ειδικά όταν ως παιδί αναγνώστης έχει συναντήσει από κοντά τη σπουδαία δημιουργό και ακόμη κουβαλά τα λόγια που είχαν ανταλλάξει τότε; Αυτά, αλλά και όλα τα τεχνικά στάδια για τη δημιουργία του βραβευμένου Ο θησαυρός της Βαγίας (Graphic Novel) θα μοιραστεί ο Kanellos Cob με τους εφήβους. Θα ανοίξει ηλεκτρονικά συρτάρια και θα βγάλει προσχέδια, τεχνικές που απέρριψε και άλλες που τελικά χρησιμοποίησε, φωτογραφίες που τράβηξε στις τοποθεσίες που αναφέρονται στο μυθιστόρημα, τις δυσκολίες της μετατροπής του κειμένου σε σενάριο, αλλά και πολλές άλλες λεπτομέρειες… πίσω από τα πενάκια του.
Μια συνάντηση για τη σπουδαία Διδώ Σωτηρίου, τη γυναίκα-πολεμίστρια του καλού που διέσχισε ολόκληρο τον 20ό αιώνα, βρέθηκε στο επίκεντρο κάθε ελληνικής τραγωδίας (από τη Μικρασιατική Καταστροφή μέχρι τη χούντα) και κατάφερε να δρασκελίσει όλα τα ερείπια. Η ιστορικός και συγγραφέας Λένα Διβάνη αποφασίζει μέσα από το βιβλίο της Ονειρεύτηκα τη Διδώ να ξαναζωντανέψει το ίνδαλμά της και μοιράζεται με τους εφήβους όλα εκείνα τα στοιχεία που την έκαναν να αγαπήσει αυτή την ξεχωριστή προσωπικότητα αλλά και όσα νέα ανακάλυψε μέσα από την έρευνα της για τη συγγραφή του βιβλίου.
Τρεις διακεκριμένες δημιουργοί ασχολήθηκαν με την ιστορία του πολυμήχανου Οδυσσέα. Το μεγάλο ταξίδι της επιστροφής, οι τρομερές περιπέτειές του, η σχέση του με τον Τηλέμαχο και την Πηνελόπη ενέπνευσαν τρία σύγχρονα κείμενα που, παρά τις ομοιότητές τους, έχουν μεταξύ τους και διαφορές. Η Ελένη Δικαίου (Το μεγάλο ταξίδι του Οδυσσέα), η Σοφία Ζαραμπούκα (Ομήρου Οδύσσεια) και η Αλεξάνδρα Μητσιάλη (Ταξίδι με την Οδύσσεια) μας αποκαλύπτουν πώς «διάβασαν» ένα από τα σπουδαιότερα λογοτεχνικά έργα όλων των εποχών, τη βιωματική σχέση τους μαζί του, τον τρόπο που εμπνεύστηκαν τη δική τους σύγχρονη μεταφορά. Μια διακειμενική συνάντηση, στην οποία πάνω σε δύο επιλεγμένα σημεία του έπους οι έφηβοι θα ανακαλύψουν μαζί με τις δημιουργούς μονοπάτια της λογοτεχνίας που συνδέουν το παρελθόν με το παρόν και επικοινωνούν διαχρονικά με τους αναγνώστες.
Ανακαλύπτετε τυχαία πως οι γονείς σας σχεδιάζουν να μετακομίσει η οικογένειά σας σε μια άλλη χώρα, σε μια πόλη στα σύνορα του αρκτικού κύκλου. Έξι μήνες νύχτα, έξι μήνες μέρα, πολύ κρύο, άγνωστο περιβάλλον, άγνωστη γλώσσα. Ο χρόνος που έχετε για να αντιδράσετε είναι ελάχιστος και θα πρέπει να πάρετε πολύ γρήγορες αποφάσεις για το πώς θα διαχειριστείτε τη νέα πραγματικότητα και ποιες θα είναι οι κινήσεις σας τις μέρες που σας απομένουν. Η συγγραφέας Ευαγγελία Θεοδωρίδου σε σύνδεση από τον μακρινό βορρά καλεί τους εφήβους σε ένα ανατρεπτικό ταξίδι μεταξύ Ελλάδας και Σουηδίας, όπου μαζί θα αναλογιστούν όλα όσα χάνουν και όλα όσα κερδίζουν από μία τέτοια ενδεχόμενη ανατροπή στη ζωή τους και αν όλα όσα θεωρούσαν δεδομένα μέχρι τώρα θα παραμείνουν έτσι ή θα πρέπει να αναθεωρήσουν τις απόψεις τους και να βρουν νέες ισορροπίες, ακόμη και αν τα πάντα μοιάζουν παγωμένα. Ένα ταξίδι στον Βόρειο Πόλο γεμάτο εικόνες από τη ζωή των εφήβων με αφορμή το βιβλίο Ωδή…σσεια μιας έφηβης.
Μα τι είναι αυτή η ψυχογενής ανορεξία και γιατί κάποιες φορές δυσκολευόμαστε τόσο να χτίσουμε μια υγιή και χαρούμενη σχέση με το σώμα μας και με το φαγητό; Τι ρόλο παίζουν όλα τα «πρότυπα» που θαυμάζουμε συχνά, στα media και στο internet, στο πόσο αποδεχόμαστε τελικά τον εαυτό μας; Σε αυτή τη συνάντηση, η Στέλλα Κάσδαγλη, συγγραφέας του εφηβικού μυθιστορήματος Ήθελα μόνο να χωρέσω, θα μας βοηθήσει να καταλάβουμε πώς σκέφτονται τα παιδιά και οι έφηβοι/ες που πάσχουν από κάποια διαταραχή πρόσληψης τροφής, θα μας προκαλέσει να σκεφτούμε πώς αυτά που ζήσαμε τα τελευταία χρόνια μπορεί να σχετίζονται με τις συναισθηματικές μας δυσκολίες και θα αναζητήσει μαζί μας τρόπους για να απολαμβάνουμε περισσότερο και το σώμα μας και τη σχέση μας μαζί του.
Γράφοντας το βιβλίο 30 γυναίκες που άλλαξαν τον κόσμο και πώς μπορείς να τον αλλάξεις κι εσύ, η Στέλλα Κάσδαγλη, συγγραφέας και συνιδρύτρια του οργανισμού Women On Top, ανακάλυψε ότι όσες κι αν είναι οι διαφορές τους, τόσο σημαντικά είναι και τα στοιχεία που τις συνδέουν – στοιχεία που μας βοηθούν να καταλάβουμε καλύτερα τις πραγματικές τους ιστορίες αλλά και να ανακαλύψουμε μέσα σε αυτές τον εαυτό μας και το δικό μας δυναμικό. Σε αυτή τη διαδραστική συνάντηση, θα εξερευνήσουμε μαζί το ποιες ήταν, πώς επηρεάζουν μέχρι και σήμερα τη ζωή μας και γιατί η ιστορία πολλές φορές τις ξεχνά.
Πώς συνδυάζονται οι έμφυλες ταυτότητες, οι ατομικές ελευθερίες και οι πολιτισμικές καταβολές μέσα και έξω από το στενό πλαίσιο μιας οικογένειας μεταναστών που από συντηρητικά καθεστώτα μετακινείται σε φιλελεύθερα περιβάλλοντα; Ποια μορφή παίρνει το κίνημα της ισότητας ανδρών και γυναικών από χώρα σε χώρα και από τη μια τοπική κουλτούρα σε μια άλλη; Ποια συνειδησιακά στερεότυπα θα πρέπει να σπάσει o συντηρητικός πατέρας για να αποδεχθεί το ευοίωνο μέλλον της έφηβης κόρης του κόντρα στις οικογενειακές παραδόσεις; Και, τελικά, πώς ο λογοτέχνης καταφέρνει να αναδείξει μέσα από το έργο του όλες αυτές τις θεματικές που αφορούν το σήμερα μα και το αύριο της νέας γενιάς; Με αφορμή το μυθιστόρημά του Ποτέ πιο πριν, ο συγγραφέας Μάνος Κοντολέων συζητάει με τους εφήβους και θέτει προβληματισμούς που ο ίδιος χρειάστηκε να απαντήσει για τους ήρωες του βιβλίου του.
Οι έφηβοι συναντούν τον συγγραφέα Πολυχρόνη Κουτσάκη και μιλούν για τα ταξίδια που ονειρεύονται να κάνουν και όσα ελπίζουν να μάθουν από αυτά. Έχοντας εργαστεί σε τρεις ηπείρους, ο Πολυχρόνης Κουτσάκης μοιράζεται μαζί τους τις δικές του θετικές και αρνητικές εμπειρίες από τα ταξίδια και τη ζωή σε άλλες χώρες, τις ευκολίες και τις δυσκολίες, αλλά και το κατά πόσο οι επιλογές και τα όνειρα που έκανε πριν φύγει επαληθεύτηκαν ή όχι και γιατί. Έπειτα, με αφορμή το μυθιστόρημά του Ακροβάτες του χρόνου, σκέφτονται και συζητούν πάνω στο ερώτημα: «Αν μπορούσατε να ταξιδέψετε στον χρόνο και να αλλάξετε ένα μόνο πράγμα από την παγκόσμια ιστορία –ή από την προσωπική σας ιστορία–, τι θα ήταν αυτό;»
Πώς είναι να σκέφτεσαι αλλιώς; Έχουμε όλοι οι άνθρωποι τον ίδιο τρόπο σκέψης; Θα μπορούσαμε όλοι να αντιδρούμε το ίδιο στα διάφορα ερεθίσματα; Με όχημα ιστορίες εφήβων στο φάσμα του αυτισμού που μπορεί να είναι και συμμαθητές σου, διερευνούμε τη διαφορετική από εμάς εκδοχή των πραγμάτων, μπαίνοντας στη θέση του άλλου. Είναι άραγε κάτι που μπορεί εύκολα να γίνει; Στο σύντομο αυτό βιωματικό εργαστήρι που βασίζεται στο βιβλίο της Ελένης Λούβρου και της Παναγιώτας Πλησή Αυτισμός – Οι άγραφοι κανόνες κοινωνικής συμπεριφοράς. Οδηγός επιβίωσης για εφήβους θα μελετήσουμε διάφορες περιπτώσεις νέων στο σχολικό και όχι μόνο πλαίσιο και θα στοχεύσουμε στο να ενισχύσουμε την ενσυναίσθησή μας, μία ικανότητα που θα μας βοηθήσει να έχουμε υγιείς σχέσεις με τους άλλους είτε τώρα είτε αργότερα σε όλο τα φάσμα της κοινωνικής μας δραστηριότητας.
Ελάτε να γνωρίσουμε σημαντικούς σταθμούς στη ζωή της σπουδαίας συγγραφέα που με το έργο της επηρέασε το λογοτεχνικό τοπίο και την παιδική-νεανική λογοτεχνία όσο λίγοι, της γυναίκας που αγωνίστηκε για την απελευθέρωση της πατρίδας, πολέμησε για δικαιοσύνη σε δύσκολα πολιτικά χρόνια και δε δίστασε να αυτοεξοριστεί πολιτικά και καλλιτεχνικά, προκειμένου να αντιδράσει στο δικτατορικό καθεστώς. Της γυναίκας που πίστεψε στη δύναμη του ανθρώπου, στη δύναμη της φιλίας, στην αγάπη και υπερασπίστηκε τις ανθρώπινες αξίες και το δικαίωμα στη διαφορετικότητα με πάθος ως το τέλος. Θα μάθουμε για την πορεία της μέσα από ένα πλούσιο εποπτικό και ανέκδοτο αρχειακό υλικό και τις αφηγήσεις της ίδιας για ορισμένες από τις μεγαλύτερες στιγμές του προηγούμενου αιώνα, όπως είναι ο Μεσοπόλεμος, ο Β΄ Παγκόσμιος πόλεμος, η Κατοχή, η Αντίσταση, ο Εμφύλιος και η δικτατορία.
Ο Αρίφ, ο ήρωας του βιβλίου Το κουτί (Κρατικό Βραβείο), νιώθει ότι διαφέρει τόσο από τους συμμαθητές του, που αναρωτιέται μήπως είναι εξωγήινος. Εκείνοι δεν του συμπεριφέρονται φιλικά και το βράδυ, όταν πέφτει για ύπνο, ονειρεύεται ότι μπαίνει στο κουτί με τα χαμένα αντικείμενα της τάξης του. Εκεί συνομιλεί με γόμες και μολύβια που έχασαν οι συμμαθητές του και έτσι μαθαίνει περισσότερα για τη ζωή τους. Η φαντασία και το χιούμορ του Αρίφ τον βοηθούν να γίνει πιο θαρραλέος στην πραγματική του ζωή, στο σχολείο και φυσικά να αποκτήσει φίλους! Στη συνάντηση αυτή θα κλείσουμε τα μάτια και θα ανοίξουμε το κουτί με τα όνειρα και τις φαντασίες των παιδιών, τα οποία θα διηγηθούν τις δικές τους εμπειρίες με πρόσωπα ή αντικείμενα και θα δημιουργήσουν τις δικές τους ιστορίες.
Με αφορμή δύο ιστορικά μυθιστορήματα, το Μυστικό του δούλου και τον Κόκκινο μανδύα που διαδραματίζονται στην αρχαία Αθήνα και στη Σπάρτη αντίστοιχα, η συγγραφέας συζητά με το νεανικό κοινό για τη ζωή και τη θέση των γυναικών σε αυτές τις δύο αρχαίες κοινωνίες. Πώς ζούσαν οι Αθηναίες και οι Σπαρτιάτισσες εντός και εκτός του οίκου; Πόσο ορατές ή πόσο αόρατες ήταν; Ποιος ήταν ο ρόλος τους στον δημόσιο και στον ιδιωτικό βίο; Και γιατί οι αρχαίοι Έλληνες κατηγορούσαν τους Σπαρτιάτες ότι τους κυβερνούν οι γυναίκες τους;
Η αρχαία Αθήνα και η αρχαία Σπάρτη, δυο εκ διαμέτρου αντίθετες κοινωνίες, πρωταγωνιστούν σε δύο ιστορικά μυθιστορήματα. Στο Μυστικό του δούλου η Αθήνα, στον Κόκκινο μανδύα η Σπάρτη. Κοινός παρονομαστής των δύο κοινωνιών, αλλά και των δύο βιβλίων, η δουλεία και ο δουλοκτητικός τρόπος παραγωγής, που ήταν ο κλασικός τρόπος παραγωγής όχι μόνο στην αρχαιότητα, αλλά και σε μεταγενέστερες εποχές. Η δουλεία και οι σχέσεις που αναπτύσσονται μεταξύ κυρίων και δούλων, όπως θίγονται στα δύο βιβλία, αποτελούν το θέμα της συνάντησης αυτής. Η συγγραφέας συζητά με τους μαθητές ένα θέμα ευαίσθητο το οποίο αφορά τα δικαιώματα του ανθρώπου, μια παθογένεια των αρχαίων κοινωνιών, που συνήθως δε θίγεται στα σχολικά βιβλία, όπου η αρχαιότητα είναι ντυμένη με τον μανδύα της τελειότητας.
Με αφορμή το μυθιστόρημα Κάποτε ο κυνηγός θα μιλήσουμε για πρόσφυγες που δε βίωσαν την προσφυγιά και τη σκληρότητα από αλλοεθνείς, αλλά από συμπατριώτες που τους καταδίωξαν ή τους τυράννησαν. Στην πιο αποδεκτή περίπτωση, αδιαφόρησαν γι’ αυτούς. Όπως συνέβη με την οικογένεια των ηρώων του βιβλίου, που αρχικώς κατέληξε στο Ουζμπεκιστάν, λόγω πολιτικών διώξεων, αλλά ζώντας πάντα με το όραμα της επιστροφής στην πατρική γη. Κάποτε, όταν η κατάσταση άλλαξε στην πατρίδα, οπότε και επέστρεψαν γεμάτοι ελπίδες και χαρά στα πατρικά χώματα, πιστεύοντας στις υποσχέσεις για ευημερία και αποκατάσταση, για δουλειές, σπουδές κ.ά., απογοητεύθηκαν οικτρά: υποσχέσεις πολιτικών που αποδείχθηκαν ανεκπλήρωτες. Δηλαδή λόγια. Οπότε η οικογένεια βρέθηκε ξένη στην ίδια της την πατρίδα. Θα μιλήσουμε όμως και για τον νεανικό έρωτα που κυνηγιέται (ή εμποδίζεται) από φόβο μπροστά στη λέξη «ξένος», παρακολουθώντας τον χυδαίο τρόπο με τον οποίο εκδιώχθηκε από το κτήμα στο οποίο εργαζόταν η οικογένεια, καθώς ανάμεσα στην πρόσφυγα κόρη τους και στον γιο των σκληρών εργοδοτών τους άνθισε ο έρωτας που τρόμαξε τους μεγαλοτσιφλικάδες.
Πόσες ιστορίες μπορεί να πει ένα βιβλίο δίχως λέξεις; Η Ντανιέλα Σταματιάδη, δημιουργός του βραβευμένου silent book Μια αρχή, ένα τέλος, μια αρχή ξανά, ξεναγεί τους εφήβους στον πολυδιάστατο κόσμο των σχεδίων και των χρωμάτων, της σύνθεσης και της εικαστικής αποτύπωσης, της σημειολογίας και των μηνυμάτων που δημιουργούν οι εικόνες. Μια συνάντηση όπου τα παιδιά θα γνωρίσουν τεχνικές και τη φιλοσοφία που χρησιμοποιεί η δημιουργός για την παραγωγή των έργων της και θα κληθούν να αναγνώσουν μέσα από τη δική τους ματιά όσα τους μαρτυρούν οι σελίδες ενός βιβλίου που διαβάζεται από όλες τις γλώσσες του κόσμου.
Πώς δημιουργούμε μια ενδιαφέρουσα ιστορία μυστηρίου; Ποια διαδρομή ακολουθεί η πλοκή της και τι σχέση μπορεί να έχει με ένα τρενάκι ρόλερ κόστερ; Με έμπνευση από τα βιβλία της σειράς «Μυστήρια για δύο», Η εξαφάνιση της Μπέλλας και Ένα παράξενο ατύχημα, η συγγραφέας Ζέφη Συρίβλη θα βοηθήσει τους εφήβους να φτιάξουν το πλαίσιο της δικής τους ιστορίας μυστηρίου, να αποκωδικοποιήσουν, σαν άλλοι ντετέκτιβ, περίεργα μηνύματα που θα ανακαλύψουν σε ένα δοχείο γεμάτο μικροσκοπικά χαρτάκια και να προσεγγίσουν παρέα με τη Λένη και τον Νικόλα, τους ήρωες των βιβλίων, θέματα όπως η διαφορετικότητα, η προσφορά, η φιλία, η φιλοζωία. Μια συνάντηση γεμάτη μυστήριο, γρίφους και εφηβικούς προβληματισμούς.
Τι είναι ο ανθρωπισμός; Πώς αλλάζουν τα πρόσωπά του σε κάθε εποχή; Τι ωθεί έναν άνθρωπο να εναντιωθεί στη βία και στην αδικία; Και τι κάνει κάποιον άλλο να συναινεί και να συμμετέχει σε εγκλήματα; Τα παιδιά του Λευκού Ρόδου, που αντιτάχθηκαν στην ναζιστική δικτατορία, ο Αλβέρτος Σβάιτσερ, που έταξε τη ζωή του στη φροντίδα των φτωχών της Αφρικής, και o Έντμουντ Μορέλ, που οργάνωσε την καμπάνια για τον τερματισμό των αποικιοκρατικών εγκλημάτων στο Κονγκό, αποτέλεσαν εμβληματικά παραδείγματα ανθρωπιστικής δράσης στον 20ό αιώνα. Μέσα από τη συζήτηση με τους μαθητές θα προσπαθήσουμε να κατανοήσουμε τα ιδεώδη των ηρώων του ανθρωπισμού και να διερευνήσουμε τι μπορεί να σημαίνει ο ανθρωπισμός για εμάς σήμερα.
Η ομάδα που εργάζεται πίσω από το free press «Τaλκ», το οποίο απευθύνεται σε γονείς, εκπαιδευτικούς (και σε μεγάλα παιδιά), συστήνεται στους εφήβους και συζητάει μαζί τους για το πώς σχεδιάζεται και στήνεται η ύλη μιας free press εφημερίδας, πώς επιλέγονται τα άρθρα, ποιος τα γράφει και ποια κριτήρια ακολουθεί για τη δομή τους. Ποια είναι η έρευνα που χρειάζεται να γίνει πριν από τη δημιουργία των τελικών κειμένων και ποια η διαδικασία σχεδιασμού του εντύπου. Στη συνέχεια, αφού έχουν λάβει όλες τις απαραίτητες οδηγίες, τα παιδιά θα γίνουν τα ίδια μια συντακτική ομάδα. Θα συναντήσουν τον συγγραφέα Γιώργο Παναγιωτάκη και θα συνθέσουν ένα θέμα για το βιβλίο του Μικρόκοσμος. Ένα βιβλιοφιλικό άρθρο για το οποίο θα χρειαστεί να πάρουν συνέντευξη από τον δημιουργό και να συντάξουν μια παρουσίαση του βιβλίου. Το τελικό άρθρο της ομάδας θα τυπωθεί σε ένα από τα επόμενα τεύχη της εφημερίδας.
Η Χριστίνα Φλαμπούρη είναι η πρώτη Ελληνίδα ορειβάτισσα που ανέβηκε το Έβερεστ και η μοναδική μέχρι σήμερα που ολοκλήρωσε το «7 Summits Project», την κατάκτηση της υψηλότερης κορυφής κάθε ηπείρου. Η Χριστίνα μοιράζεται το πάθος της για τις «κορυφές» με μικρούς και μεγάλους και τους εμπνέει να ακολουθήσουν τα όνειρά τους, όσο μεγάλα και αν είναι. Αυτό το πάθος την έφερε κοντά στη συγγραφέα Μαρία Ρουσάκη και μαζί μετουσίωσαν τις εμπειρίες της Χριστίνας σε βιβλίο. Στη συνάντηση αυτή θα μοιραστούν με τους εφήβους τα βήματα της διαδρομής της συνεργασίας τους και θα συζητήσουν για το πώς οι εμπειρίες γίνονται λέξεις και καταφέρνουν να μεταφέρουν τη δύναμη όσων ζούμε.
Αν είσαι στην εφηβεία και νιώθεις ότι κανείς δε σε καταλαβαίνει, πως θέλεις να είσαι ο εαυτός σου και δε σε αφήνουν, αν σε πνίγει η κοινωνική αδικία και δε βρίσκεις τρόπους ν’ αντιδράσεις, αν νιώθεις πως όλοι παραβιάζουν την ιδιωτικότητά σου, αν είσαι ερωτευμένος/η και δειλιάζεις να εκμυστηρευτείς τον έρωτά σου, τότε είσαι έτοιμος να γνωρίσεις τον Αλέξανδρο και την Έλλη, τον κύριο Ρεβελούση, τον νεαρό φιλόλογο που μιλάει μόνο για ποίηση και επανάσταση, τον άνθρωπο-χάσκι, την κοκκινομάλλα και τα «ΠΥΡΙΝΑ ΡΟΔΑ»… Ίσως η περιπετειώδης ιστορία τους να σε βοηθήσει να μιλήσεις επιτέλους κι εσύ για αυτά που σε προβληματίζουν και σε θυμώνουν, να «απελευθερωθείς» από τις φοβίες σου, από ό,τι σε καταδυναστεύει, και να είσαι σίγουρος πως αυτό θα είναι και το πρώτο βήμα για να «γράψεις» κι εσύ τη δική σου ιστορία. Μια δράση με αφορμή το βιβλίο του Γιώργου Χατζόπουλου «Οι αγριόπαπιες – Η απελευθέρωση» όπου θα διαβάσουμε, να προβληματιστούμε, να συζητήσουμε και τέλος να γράψουμε τη δική τους ιστορία «απελευθέρωσης»!
Εκδηλώσεις για σχολεία1973-2023, 50 χρόνια από την εξέγερση του Πολυτεχνείου
50 χρόνια πέρασαν από την εξέγερση του Πολυτεχνείου. 50 χρόνια από μια εξέγερση που υπήρξε το αποκορύφωμα των φοιτητικών αγώνων για την πτώση της χούντας και για την εγκαθίδρυση μιας δημοκρατίας που θα εξέφραζε τον ελληνικό λαό. Με αφορμή το υπό έκδοση βιβλίο της Αλεξάνδρας Μητσιάλη Οι μέρες που δακρύζουν, θα συζητήσουμε για την ιστορία της εξέγερσης, για τα γεγονότα των τεσσάρων κρίσιμων ημερών, για το φοιτητικό και το μαθητικό κίνημα, αλλά και για το πλήθος των ανθρώπων που συμμετείχε, υποστήριξε, αγωνίστηκε μαζί με τους φοιτητές/τριες και τους μαθητές/τριες, για την επίδραση που άσκησε και συνεχίζει να ασκεί η ιστορική εξέγερση ως τις μέρες μας.
Γιατί έγινε η εξέγερση των φοιτητών του Πολυτεχνείου τον Νοέμβρη του 1973; Γιατί έγινε η μυθιστορηματική εξέγερση των «Αγριόπαπιων» τρία χρόνια μετά; Τι είναι αυτό που γεννάει τις συλλογικές εξεγέρσεις; Έχουν οι σημερινοί έφηβοι την ανάγκη να δεσμευτούν με κάτι μεγαλύτερο από τις προσωπικές τους ανάγκες (σπουδές, αθλητισμό, καριέρα, σύντροφος, διασκέδαση) και την επιθυμία «να περνάω καλά κάθε μέρα»; Πώς αυτές οι προσωπικές ανάγκες σχετίζονται με τα συλλογικά αιτήματα για ελευθερία, δικαιοσύνη, δημοκρατία; Γιατί είναι σημαντικό να σου ανήκουν οι αποφάσεις σου, να είναι προσωπικές σου επιλογές; Υπάρχουν άλλοι τρόποι εξέγερσης για τους εφήβους σήμερα; Μια δράση με αφορμή το βιβλίο του Γιώργου Χατζόπουλου Οι αγριόπαπιες – Η εξέγερση, όπου οι έφηβοι καλούνται να συνειδητοποιήσουν τη σχέση προσωπικών και συλλογικών αναγκών, την αναγκαιότητα και τη δύναμη των εξεγέρσεων!
Τι γνωρίζεις για όσα προηγήθηκαν των ηρωικών ημερών του Πολυτεχνείου το 1973; Ακολουθώντας την αφήγηση της Βούλας Μάστορη στο βιβλίο Κάτω απ’ την καρδιά της, ελάτε να δούμε μαζί τις πολλές μορφές που πήρε ο αντιδικτατορικός αγώνας στα χρόνια της σκοτεινής επταετίας του 1967-1974 ξεκινώντας από τη μέρα που οι συνταγματάρχες πάγωσαν τη χώρα με το πραξικόπημα της 21ης Απριλίου. Την περίοδο αυτή, χιλιάδες πολίτες φυλακίστηκαν και ο φόβος κυριάρχησε. Όμως, σταδιακά άρχισαν να ξεπηδούν φωνές αντίδρασης και αμφισβήτησης του καθεστώτος. Ποιες ήταν αυτές και από ποιους εκφράστηκαν; Πού στόχευαν; Τι μέσα χρησιμοποιήθηκαν; Ποιες ήταν οι πιο σημαντικές στιγμές; Μέσα από φωτογραφίες, βίντεο, ντοκουμέντα της εποχής και αποσπάσματα από το βιβλίο θα διερευνήσουμε πολλές πτυχές όσων διαδραματίστηκαν ώστε να επιστρέψει η δημοκρατία στη χώρα.
Μια συνάντηση σφραγισμένη με το χιούμορ του Παντελή Καλιότσου. Ένα αυταρχικό καθεστώς χρειάζεται να έχει μάτια και αυτιά παντού γιατί έχει λίγους φίλους και πολλούς εχθρούς. Η δικτατορία των συνταγματαρχών (1967-1974) στηρίχτηκε σε μεγάλο βαθμό πάνω σε ένα σύστημα παρακολούθησης των πολιτών. Σκοπός, φυσικά, ήταν η διάχυση του φόβου. Το τριπλά βραβευμένο μυθιστόρημα του Π.Κ. «Η σφεντόνα του Δαβίδ» μάς βάζει στο κλίμα της εποχής μέσα από μια πολύ αστεία και καυστική για το καθεστώς ιστορία. Με κωμικοτραγικό τρόπο παρουσιάζεται το κομφούζιο το οποίο προκάλεσε μια τάξη μαθητών της Β΄ Δημοτικού στους ανθρώπους της Ασφάλειας οι οποίοι έψαχναν παντού «εχθρούς της Πατρίδος». Γράμματα, ακόμη και αυτά προς τον Άγιο Βασίλη, τηλεφωνήματα, κοινωνικές συναναστροφές, οικογενειακές σχέσεις, όλα θεωρούνταν ύποπτα και είχαν μπει στο μικροσκόπιο των χαφιέδων και της Κεντρική Υπηρεσίας Πληροφοριών. Εμείς θα διερευνήσουμε αρχικά μέσα από τα αποσπάσματα του βιβλίου και το οπτικοακουστικό υλικό της παρουσίασης τις ασφυκτικές μεθόδους ελέγχου του καθεστώτος και στη συνέχεια οι μαθητές χωρισμένοι σε ομάδες θα κληθούν να γράψουν συνθηματικές επιστολές τις οποίες μετά οι άλλες ομάδες θα πρέπει να αποκρυπτογραφήσουν.
Ιστορία στη λογοτεχνία
Ανοιχτές εκδηλώσεις για εφήβους, γονείς & εκπαιδευτικούς
Απαραίτητη η κράτηση θέσης στα 210.36.50.024-25, ekdiloseis@patakis.gr
Δείτε και τυπώστε το φετινό πρόγραμμα από εδώ.
Για περισσότερες πληροφορίες, επικοινωνήστε με το Τμήμα Εκδηλώσεων των εκδόσεων Πατάκη στο 210.36.50.024 και στο ekdiloseis@patakis.gr.
Πηγή